جلوۀ شهشهانی آفتاب

جان فشان ای آفتاب معنوی/ مر جهان کهنه را بنما نَوی+ در وجود آدمی جان و روان/ می رسد از غیب چون آب روان

جلوۀ شهشهانی آفتاب

جان فشان ای آفتاب معنوی/ مر جهان کهنه را بنما نَوی+ در وجود آدمی جان و روان/ می رسد از غیب چون آب روان

مولانا بزرگ ترین شاعر عارف ایران است و در تمدن اسلامی مردی به بزرگی وی کمتر می توان یافت. پس از معصومین اندیشه و منش و روش او تاثیر شگرفی بر زندگی ایرانیان گذاشته است. هرگز اندیشه های او حکیمان و عارفان پس از خود را رها نکرده است و کمتر می توان اندیشمند بزرگی را که در حوزه حکمت و معرفت قدم و قلم زده باشد و از آفتاب مولانا روح خود را سیراب نکرده باشد. معارف مولانا به شدت تحت تاثیر قرآن کریم و معارف حکیمانه و توحیدی مولا امام علی (ع) قرار داشته است. مولانا قلب فرهنگ و تمدن ایران در همۀ زمان هاست.

جلوۀ شهشهانی سیمرغ در فرهنگ ایران

پنجشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۴۹ ق.ظ
.

جلوهء شهشهانی آن حقیقت نورانی بس درخشان و جهت دار است که به وسیلهء سیمرغ تابیده می شود و هر چه غیر خود را از میان می برد. این جلوه چشمان ظاهر بین را کور می کند. یعنی اسفندیارِ متشرّعِ ظاهربین و ظاهرنگر به وسیلهء رستمِ سالکِ عارف و دارای فَرّ ایزدی، که بوسیلهء سیمرغ (انسان کاملی که از شکوه یزدان خورشید سان، تابانِ تابان است )، چشم او را کور می کند. پس رستم میان سیمرغ و اسفندیار واسطه است. واسطه ای که انوار سیمرغی را بر او می تاباند و او هم می تاباند به چشم اسفندیار.

 در واقع رستم کمان حضرت الله است که تیر اندازش خداست. و تیرش از جنس نور بس درخشان سپید و خیره کنندۀ یزدان است. « أللّه نور السماوات و الأرض»؛  

شیر خدا و رستم دستانم آرزوست

  عرفان ما عرفان شجاعانه است، عرفان عاشقانه است، عرفان فتوّت است، مردانگی است، دلاوری است. عرفان اصیل ایرانی ریشه در نیازمندی به حقّ دارد که ظهورش در شفقت بر خلق نمایان می گردد.  اصولا این مبنایی است که با فرهنگ ایرانی هماهنگ است.

هر سالکی اگر رستم گونه در این وادی قدم بردارد و نه مانند پیرزنان و ضعیفان، می تواند اسفندیار متحجر و خون خوار و متعصب و شکست ناپذیر را در هم شکندو منیت و غرور متراکم و خود نهاد او را در هم بکوبد. از همین روست که مولانا می گوید:

                                                      شیر خدا و رستم دستانم آرزوست

عرفان ایرانی هماهنگ است با یک فرهنگ ملی سرافراز و شجاعانه و نوربخش و راستی افزا و باطن نگر و ژرف نگر و خرد پرداز و عاشق و با فرّهِ ایزدی.  ظاهر اندیشان و قشریون و سطحی نگران در تمام تاریخ، عقلشان به مسائل باطنی نمی رسیده، و چون جاهل به این مسائل بودند، با آن سخت مخالفت می کردند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۲/۰۶
  • ۴۲۶ نمایش
  • دکتر محمد دشتی نیشابوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی