جلوۀ شهشهانی آفتاب

جان فشان ای آفتاب معنوی/ مر جهان کهنه را بنما نَوی+ در وجود آدمی جان و روان/ می رسد از غیب چون آب روان

جلوۀ شهشهانی آفتاب

جان فشان ای آفتاب معنوی/ مر جهان کهنه را بنما نَوی+ در وجود آدمی جان و روان/ می رسد از غیب چون آب روان

مولانا بزرگ ترین شاعر عارف ایران است و در تمدن اسلامی مردی به بزرگی وی کمتر می توان یافت. پس از معصومین اندیشه و منش و روش او تاثیر شگرفی بر زندگی ایرانیان گذاشته است. هرگز اندیشه های او حکیمان و عارفان پس از خود را رها نکرده است و کمتر می توان اندیشمند بزرگی را که در حوزه حکمت و معرفت قدم و قلم زده باشد و از آفتاب مولانا روح خود را سیراب نکرده باشد. معارف مولانا به شدت تحت تاثیر قرآن کریم و معارف حکیمانه و توحیدی مولا امام علی (ع) قرار داشته است. مولانا قلب فرهنگ و تمدن ایران در همۀ زمان هاست.

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

امروز بیش از 750سال از رحلت مولانا می گذرد. ما ایرانیان به دلیل دسترسی به منابع مختلف فرهنگی و فکری از ثروتمندان جهان هستیم. به جرأت می توان گفت: کشورهایی که با زبان پارسی آشنا نیستند، از یک سرمایۀ عظیم معرفتی و فکری و ایمانی محروم هستند. گرچه با ترجمۀ مثنوی معنوی به زبان انگلیسی، چند گامی مشتاقان به این دریای معرفتی به آن نزدیک تر شده اند.

کتاب میناگر عشق، یکی از بهترین آثار برای ورود به این دریای بی کران است.

 مشخصات توصیفی این اثر بدین شرح است:

عنوان: میناگر عشق، اثر: کریم زمانی؛ ناشر: تهران، نی، 1382؛ تعداد صفحات: پنجاه و پنج+ 1005 صفحه.

این کتاب سه نوع فهرست دارد:

1-  فهرست مختصر مطالب شامل: 154 مطلب که از صفحه پنج تا هفت را شامل می شود.

2-  فهرست الفبایی

3-  فهرست مفصل

در فهرست تفصیلی هر موضوع به اصل و فروعش تقسیم شده است.  مثلا: در ذیل سرموضوع اصلی « خداشناسی» 32 ریز موضوع دیده می شود.

 اگر کسی بخواهد از طریق کتاب میناگر عشق که به شرح و تبویب مثنوی پرداخته است ، با معارف مثنوی آشنا شود. شایسته است نخست بافت کتاب را بشناسد تا راه استفاده از آن بر او باز و آسان گردد.( لطفا ادامه دهید )

  • دکتر محمد دشتی نیشابوری

             مولا امیر المومنین می فرمایند: « قیمة کلّ امرئٍ ما یُحسنُه ( نهج البلاغه،حکمت 81)

یعنی: بهای هر کسی در گرو آن چیزی است که آن را نیکو و زیبا و دلپسند می داند. به عبارت دیگر: بهای هر کس در گرو ارزش دلبستگی های اوست.

 یا به گفتۀ دکتر شهیدی: هر کس آن می ارزد که می ورزد. یعنی: بهای هر کس در گروه مهارت هایی است که او آنها را خوب و به تکرار می تواند به انجام برساند.

 یا بهای هر کس به اندازۀ آن چیزهایی است که او با آن خود را می آراید. بنابر این قیمت هر کس با آرایه های فکری و ایمانی و اخلاقی و مهارتی او سنجیده می شود.

هر کسی به تناسب تربیت و آموزه های زندگانی اش چیز یا چیزهایی در نظرش می نشیند و او را به جهت یا جهاتی می کشاند.  هر کسی مهارت های ظاهری و باطنی گوناگونی را در خود تقویت می کند. در زندگی هر انسانی به دنبال هدف یا اهدافی است. گمشده یا گمشدگانی دارد. دل به صنمی می بندد و او را پی می گیرد.( لطفا ادامه دهید)

  • دکتر محمد دشتی نیشابوری

آیا مولانا ایرانی است یا افغانی یا ترکی ؟؟؟

از حجاز و چین و ایرانیم ما/  شبنم یک صبح خندانیم ما

در دل مسلم مقام مصطفی است / آبروی ما ز نام مصطفی است

روز محشر اعتبار ماست او /  در جهان هم پرده دار ماست او

عاشقان او ز خوبان خوب تر  / خوشتر و زیباتر و محبوب تر

دل ز عشق او توانا می شود / خاک همدوش ثریا می شود

خاک نجد از فیض او چالاک شد/ آمد اندر وجد و بر افلاک شد

خاک یثرب از دو عالم خوش تر است /  ای خوش آن شهری که در آن دلبر است. ( لطفا ادامه دهید)

                 *****************

  • دکتر محمد دشتی نیشابوری

مولانا در مثنوی معنوی در داستانی، می فرماید: تشنه ای بر لب جویباری خوابش برد. او خواب می دید که دارد از تشنگی می میرد. مولانا می گوید: فاصلۀ آن مرد خفته با آب فقط یک لحظه به خود آمدن و بیدار شدن بود تا ببیند که « آب در جوی است و او حسرتش را بر دل می راند »

مقصود مولانا آن است که: هر یک از ما انسان ها بر لب دریای معنویت و بر آستان ملکوت الهی نشسته ایم، اما چنان به خواب گرانی فرو رفته ایم که خود را کران تا کران از دسترسی به رحمت ایزد منان دور می پنداریم. ما باید بکوشیم نخست به مقام « بیداری » برسیم و پس از آن پا در راهِ الی الله نهیم.

حضرت امام  خمینی در شرح چهل حدیث خود، نخستین مقام سیر و سلوک الی الله را مقام « یقظه = بیداری دل » می داند. ( لطفا ادامه دهید )

  • دکتر محمد دشتی نیشابوری